یک دقیقه سکوت برای مطالبات قرآنی کارگران

گردهمایی کارگران با عنوان «سازمان قرآن و عترت کارگران و چالش‌های پیش روی آن»، امروز سه شنبه 24 آذرماه در مرکز آموزش علمی-کاربردی خانه کارگر واحد تهران، با حضور روسای کانون عالی انجمن های اسلامی کارخانجات سراسر کشور، نمایندگان کانون عالی  انجمن صنفی، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان سازمان تامین اجتماعی، نمایندگان دارالقرآن خانه کارگر، نمایندگان شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، نمایندگان اتاق اصناف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام افتخاری عضو هیات مدیره دارالقرآن خانه کارگر و مرادی رئیس انجمن‌های اسلامی کارخانجات سراسر کشور سخنان کوتاهی داشت.

توجه به مفاهیم قرآنی در راس قرار گیرد

صادقی معاون دبیرکل دارالقرآن خانه کارگر در ابتدای سخنان خود از نیروهای جوان خانه کارگر که محفلی را به نام قرآن ایجاد کرده اند تشکر کرد و افزود: این محفل ایجاد شد که خلاء های موجود در خانه کارگر مرتفع شود و فرهنگ قرآنی در بین کارگران ترویج داده شود.

وی با اشاره به نگاه مسئولان اجرایی به جامعه کارگری اظهار کرد: یکی از مباحثی که در اینجا باید مطرح شود، نوع نگاه نظام اجرایی کشور به  جامعه هدف است که عدم نگاه روح انقلابی در آن موج می‌زند. انقلابی که عمده اهداف آن اهداف قرآنی بود و توجه به مفاهیم قرآنی که در ساختار زندگی ایرانی دارای ارزش است. در اینجا این سوال مطرح است که به منظور نهادینه کردن مفاهیم قرآنی در جامعه تا چه اندازه تلاش شده است؟ و پس از بررسی این مطلب متوجه می‌شویم که در ابتدای امر اهداف درست انتخاب شده بود و جامعه مبتنی بر دین بود که در گیرودار مسائل سیاسی متاسفانه اولویت‌های مهم و اساسی کنار رفت.

صادقی تصریح کرد: قرآن تنها توجه به قرائت، روخوانی و روان‌خوانی نیست، بلکه توجه به مفاهیم و معانی قرآن و عمل به آن در راس قرار دارد که باید این امر در جامعه بیشتر فراگیر شود که اگر این نباشد جامعه مانند کلاف سردرگم خواهد بود .   

یک دقیقه سکوت به منزله اعتراض کارگران

طه محجوب مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر در ادامه این مراسم اظهار کرد: دارالقرآن خانه کارگر در سال گذشته، طرحی را ‌با هدف هماهنگی و انسجام فعالیت‌های قرآن و عترت جامعه کارگری با عنوان «شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت جامعه کارگری» ارائه کرد.

وی افزود: به‌منظور بررسی این طرح در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای برگزار شد و در راستای آن موافقت‌نامه‌ای تحت عنوان تشکیل شورا تنظیم و به تصویب رسید که دبیرخانه این شورا در دارالقرآن خانه کارگر قرار داشته باشد.

محجوب تصریح کرد: اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه این موضوع باید از کانال شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود، انتقاداتی را داشته‌اند و بر این اساس رئیس فراکسیون کارگری مجلس، درخواستی را مبنی بر اخذ مجوز شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی تنظیم و تقدیم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه کرد که بر این اساس مقرر شد، جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان جامعه کارگری و نمایندگان شورای توسعه برگزار شود که طی آن جلساتی در شورای‌‌ عالی انقلاب فرهنگی برای ساز و کار تشکیل این نهاد برگزار شد.

وی ادامه داد: این گردهمایی به همین منظور با هدف اعتراضی است که امیدواریم بتوانیم در این راستا به اهداف خود که ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه قرآنی کارگری است دست یابیم.

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به اینکه قرار بود این گردهمایی در قالب تجمع در مقابل درب شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شود، افزود: با پیگیری‌های مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا 14 روز آینده حل و فصل مطالبه به حق کارگران در اسرع انجام خواهد شد که در این راستا ما از انجام این تجمع فعلا صرف نظر کرده و امیدواریم تا خواسته‌های جامعه کارگری در موضوع ترویج فرهنگ قرآن و عترت به نتیجه مطلوب رسد.

گفتنی است؛ این مراسم با  یک دقیقه سکوت به منزله اعتراض و قرائت بیانیه به کار خود پایان داد.