غفلت از قرآن؛ ثروت‌اندوزی و فساد را در کشور دامن زده است

مرادی (رئیس انجمن کارخانجات سراسر کشور) در ابتدای این نشست با اشاره به کمرنگ شدن نقش قرآن در زندگی مردم با رویکردهای فرهنگی رژیم شاهنشاهی گفت: یکی از برنامه‌های استکبار برای استقرار کامل در ایران؛ تحول و تغییر فرهنگ و همگام کردن ظاهری آن با دنیا بود. بر همین اساس قرآن به عنوان یکی از ارکان اصلی زندگی مسلمانان در تیررس این اقدامات قرار گرفت. به عنوان مثال در مجلس شورای ملی قسم قرآن ممنوع شد یا در عهدنامه‌ها الزامی برای آوردن نام قرآن وجود نداشت. حتی سال 5 یا 6 دبستان درس قرآن از واحدهای آموزشی مدارس حذف شد.

مرادی ادامه داد: با چنین روندی قران کم‌کم به طاقچه‌ها و تنها در کتابخانه‌های خاک گرفته؛ منتقل شد تا اینکه امام خمینی(ره) برای این مساله و احیای قرآن قیام کرد. امام خمینی به همت همین قرآن مردم را با خود همراه کرد و آوردن قرآن به صحنه بود که باعث شد؛ بتوانیم در سال‌های بعد و در جریان جنگ تحمیلی مقابل یک دنیا بایستیم. کارهایی که سربازان ما در جبهه‌ها انجام دادند کمتر از نادرشاه نبود.

رئیس انجمن کارخانجات سراسر کشور سپس با ابراز تاسف از تغییر رویه در نگاه قرآنی به مسائل سیاسی و اجتماعی روز ایران بیان کرد: متاسفانه کم‌کم در خیلی از جهات و زمینه‌ها از اصل ماجرا غافل شدیم و تنها صرف حفظ و قرائت قران برایمان کفایت می‌کرد. دیگر توجهی به فهم و تفسیر آیات قران و استفاده آنها درزندگی، زمامداری،‌ اقتصاد، فرهنگ و ... نبود.

وی اضافه کرد: انجمن‌های اسلامی در سراسر شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌خواستند که این محیط‌ها را از فضای قرآنی آکنده کنند اما در دولت دهم جناب مشایی طرحی ارائه داد تا تشکیلات فرهنگی وزارتخانه‌ها بنا نهاده شوند و عملا انجمن‌های اسلامی را حذف کرد. این یعنی اسلام را کنار گذاشت. متاسفانه دولت فعلی هم همین بخشنامه را مجدد امضا کرده و غفلت از انجمن‌های اسلامی همچنان وجود دارد.

مرادی سپس به اهمیت حضور فعالیت فرهنگی-قرانی در کارخانه‌ها و شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: اگر فرهنگ قرآنی و استفاده از گفته‌ها و آموزش‌های این کتاب آسمانی در دستور کار ما قرار بگیرد؛ یعنی در جهت اهداف انقلاب و آرمان‌های امام حرکت می‌کنیم. چرا امروز ثروت‌اندوزی بی‌مورد و انواع فساد  اقتصادی کشور را گرفته؟ چون از اصل وجود قرآن غفلت کرده‌ایم.

رئیس انجمن کارخانجات سراسر کشور ادامه داد: نمی‌شود انواع و اقسام بودجه‌ها و هزینه‌ها را در بخش‌های مختص به خودی‌ها سرمایه‌گذاری کرد و انجمن‌ها و نهادهای فرهنگی قرآنی را به حال خود واگذار کرد. اگر چنین کاری بکنیم چنانچه خدایی نکرده نیاز به ایستادگی جوانان در مقابل دنیا داشتیم؛ چگونه می‌خواهیم آنها را هماهنگ کنیم؟

او در پایان گفت: از آقایان محجوب، محسنی و خانم کرمی که در جهت مصالح کارگری و فعالیت‌های قرآنی زحمت می‌کشند؛ تشکر می‌کنم و از همین جا دست همه کارگران زحمتکش را می‌بوسم.

حسن صادقی (معاون دبیرکل خانه کارگر) نیز با تشکر از نیروهای جوان و با آینده این نهاد که تلاش دارند خلاء موجود در بخش فرهنگی خانه کارگر را مرتفع کنند، گفت: یکی از مباحثی که این روزها مطرح است نوع نگاه نظام اجرایی کشور به جامعه‌های هدف مختلف است. در نظامی که عمده اهداف آن مبتنی بر نگاه قرآنی بود؛ آیا به هدف‌های ابتدایی آن رسیده‌ایم؟

او ادامه داد: ما درگیر و دار مسائل سیاسی و در چنبره مسائل جناحی اولویت مهم و اساسی انقلاب که همان قران بود به حاشیه رانده شد و مسائل ظاهری که شاهد در بخش‌هایی اثرگذار هم باشد؛ مدنظر قرار گرفت. مساله این است که تمامی اهداف خواسته‌ها و آرمان‌ها باید به موازات هم و با سرعت هماهنگ حرکت کنند در غیر این صورت با جامعه‌ای ناموزون و پرچالش رو به رو خواهیم شد.

صادقی سپس در اشاره به بعضی از این چالش‌ها گفت: جایگاه مذهب میان مردم ما و توجه به امور مذهبی بود تا حدود قابل قبولی خوب پیشرفته اما مفاهیم قرآنی و عمل به آنها چندان در جامعه جا نیفتاده. اگر  چنین مفاهیمی در تمامی دولت‌های و مدیران اجرایی کشور جای داشت کجا شاهد وجود بهره 28 درصدی در بانک‌ها بودیم یا سود پول به نام کارمزد از افراد گرفته می‌شد؟ بانکداری، اقتصاد و ... ما باید بر مبنای اسلام و قرآن باشد.

معاون دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: مدیران اجرایی هم باید حدود اختیارات و تصمیمات خود را رعایت کنند و نگاه شخصی و بیت‌المال و حق‌الناس نداشته باشند. این اتفاق نیز تنها با حفظ و یادگیری عربی قرآن کارساز نمی‌شود. اگر ما مفاهیم اساسی قرآن را در کنار حفظ و قرائت در ذهن تک تک افراد جامعه و مسئولان پررنگ کرده بودیم؛ امروز وزیر بهداشت ما دست در جیب طبقه کارگر و سازمانی با حق‌الناس (تامین اجتماعی) نمی‌کرد.

او ادامه داد: مخلص کلام اینکه دچار یک سردرگمی شدیم. اگر این روند را اصلاح نکنیم و توجه به مفاهیم عمیق قرآنی و عملی کردن آنها را در دستور کار قرار ندهیم مثل عربستان و داعش به بیراه می‌رویم. مگر آنها قرآن نمی‌خوانند یا قرآن را حفظ نیستند؟ آنها به روح قرآن و دستورات آن عمل نمی‌کنند. می‌توانیم در این بخش هم ثروتمند شویم و مفاهیم قرآنی نیز کارکردهای خود را در جامعه پیدا کنند. فقط باید بخواهیم.

طاها محجوب (رئیس دارالقرآن خانه‌ی کارگر) نیز در توضیح چرایی نیاز جامعه و کارگران به سازمان قرآن و عترت  کارگران تصریح کرد: دو سال پیش پیشنهاد تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران را ارائه کریم. فلسفه این سازمان هم این است که کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ همچون سایپا و ایران خودرو که در حال حاضر بالغ بر 40 میلیارد تومان  صرف باشگاه کارگران می‌کنند؛ گرچه در آنها مسائل دینی هم تا حدودی مدنظر است اما آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار ندارند؛ این نهادها می‌توانند در مسیر قرآن بیشتر گام بردارند.

او یادآور شد: قاطعانه می‌گوییم که مسائل قرآنی فرهنگی کارگران باید با اهمیت تلقی شود. در حال حاضر کارخانجات ما بالغ بر 500 میلیارد تومان صرف فعالیت‌های قرآنی می‌کنند اما در این حوزه با یک به‌هم ریختگی مواجه هستیم. پیشنهاد تشکیل  سازمان قرآن و عترت کارگران نیز با توجه به این نیاز بود که باید سر و سامانی به خدمات قرآنی ارائه شده در کارخانه‌ها داده شود. دارالقران حتی خارج از کشور نیز به آموزش مشغول است و نزدیک به هزار نفر در شمال افریقا و اروپا و امریکا توسط این نهاد آموزش قرانی داده می‌شوند در واقع وقتی خدمات خوب و مناسب ارائه شود جذب خواهان؛ حداکثری خواهد بود.

او سپس با انتقاد از به تعویق افتادن پیاپی تشکیل چنین سازمانی گفت: پیشنهاد مذکور در مجلس و در کمیسیون اجتماعی هم رفت و دوستان ما از سازمان توسعه انسانی قرآن که ذیل شورای انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کنند؛ دلخور هم شدند و ما کار را به آنها ارجاع دادیم. حالا دو سال است درگیر رفت و آمد برای نتیجه‌دهی این پیشنهاد هستیم در طی این مدت حتی توهین‌ها و برخوردهای نامناسبی صورت گرفته است.

محجوب ادامه داد: برنامه امروز قرار بود تجمعی باشد برای اعتراض به همین رویه و به تعویق افتادن تشکیل این نهاد اما خوشبختانه بعد از فشارها و نامه‌نگاری‌های متعدد بالاخره مجمع مشورتی برای قبول این قضیه تشکیل شد و اصل موضوع را پذیرفتند. حتی ضرب‌الاجلی 30 روزه برای تدوین اساسنامه در نظر گرفتند.

رئیس دارالقرآن خانه کارگر در ادامه گریزی به روال پیگیری‌های مرتبط با تشکیل سازمان قرآن وعترت کارگران زد و گفت: البته از فروردین ماه دوستان ما در شورای انقلاب فرهنگی درحال مذاکره در مورد این قضیه بودند و اردیبهشت خودشان جلسه‌ای با وزارت کار تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند که این وزارتخانه محل مناسبی برای نهایی کردن امور این سازمان نیست.

او اضافه کرد: البته سازمان بهزیستی نیز در اوایل به این جلسات می‌آمد و وقتی راه وچاه را یاد گرفت توانست بودجه یک میلیاردی بگیرد و از آن پس دیگر به جلسات نیامد. خلاصه اینکه نهایتا اول برج 7 کمیته تنظیم اساسنامه تشکیل شد که با جلسات متعدد هنوز کار نهایی نشده بود. بالاخره دیشب قول دادند تا 14 روز آینده این طرح به سرانجام برسد.

محجوب با اشاره به سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات بر سر راه تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران گفت: حتی یک بار به ما گفتند 5 میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم تا شما از چنین نهادی منصرف شوید. چرا باید مدام از سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی قرآنی مردمی به خاطر بودجه‌ای که به آنها تخصیص بدهیم فراری باشیم. البته همین مساله دو هفته پیش حتی برای آنها قابل مذاکره هم نبود اما دیشب هر سه خواسته ما را پذیرفتند و این نشان‌دهنده تاثیر نهادهای اجتماعی است.

او در پایان تصریح کرد: حل مشکلات بیمه‌ای فعالان قرآنی از دیگر مواردی است که به جد در حال پیگیری آن هستیم.  سالی 200 میلیارد تومان بودجه به انواع مختلف برای این امر تخصیص داده می‌شود اما نهایتا هیچ. این در حالی است که آموزش و پرورش برای تابلوی مدارس قرآنی خود تا 50 میلیارد تومان بودجه می‌گیرد.

در انتهای مراسم هم بیانه‌ی این مراسم قرائت شد.