واحد نخبگان : کارشناسی حفظ "ویژه حافظان کل قرآن"

مجلس شورای اسلامی در سال 1375 قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر را به حافظان کل قرآن تصویب  نمود و پیرو  آن هیئت وزیران در تاریخ 7/11/1376 آیین  نامه اجرایی آن را تصویب کرده و اجرای آن را به عهده سازمان سنجش و آموزش کشور گذاشت.

با تصویب این قانون، حافظان کل قرآن می توانند با دارا بودن مدرک دیپلم در آزمون کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث ثبت نام نموده و مورد مربوط به حافظان کل قرآن را در کارت ثبت نام علامت بزنند(ثبت نام این آزمون معمولا هر سال از تاریخ 16 آذر ماه به مدت 10 روز از طریق ادارات پست انجام می گیرد که اطلاعیه های آن از طریق جراید اعلام می شود) و در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها که معمولا در اواخر بهمن ماه برگزار می شود در رشته علوم قرآن و حدیث آزمون دهند. (برای ثبت نام ارائه هیچ گونه مدرکی دال بر حافظ بودن لازم نیست )

حافظانی که در آزمون فوق موفق به کسب امتیاز قبولی شوند با معرفی  به سازمان اوقاف در آزمون حفظ کل قرآن نیز شرکت نموده و در صورت کسب امتیاز لازم، مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اعطاء می گردد. همچنین این حفاظ با دارا بودن مدرک فوق می توانند در سال بعد مجددا در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت قبولی (بدون اخذ آزمون حفظ کل) در مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث  دریکی از دانشگاه های کشور ادامه تحصیل بدهند.

شناسه و مشخصات کلی دوره " کارشناسی حفظ"

ردیف

عنوان

شرح

1

عنوان طرح

کارشناسی حفظ

2

مدت دوره

500 ساعت

3

شکل اجرا

حضوری ، غیرحضوری

4

مقطع زمانی اجرا

درطی8ماه(دوره حضوری) ، 10روزکلاس مستمر(دوره غیرحضوری -  اگرخود موسسه درشهرستانها اجراکندطی8ماه)

5

پیش نیاز

حداقل حافظ 25جزء  

6

گستره طرح

سراسرکشور

7

محل تشکیل دوره

دارالقران خانه کارگر،نمایندگی هاومراکز طرف قرارداد

8

محتوای آموزشی

سرفصل های دروس تخصصی

تفسیر قرآن کریم از سوره های : جمعه،مومنون،حجرات،اسراء،انبیاء،یس،اعلی،طارق،واقعه و بخش نخست سوره بقره ازتفسیر مجمع البیان مرحوم طبرسی و المیزان مرحوم علامه طباطبایی.

علوم قرآن کریم شامل: لغات غیر عربی(معرب) در قرآن کریم،لغات غیر حجازی در قرآن کریم،شناخت وجوه و نظایر قرآن کریم،شناخت معانی و ادوات و طرقی که مفسر در تفسیر صحیح بدانها نیازمند است. محکم و متشابه در قرآن کریم اقوال و آراء دانشمندان در این باره ،گزارش درباره حروف مقطعه در قرآن در رابطه با این بحث ، تقدم وتاخر در الفاظ و عبارات قرآن و گزارش حکمت آنها،عام وخاص در قرآن و انواع آن، مجمل و مبین در قرآن ، مطلق و مقید، مفهوم و منطوق،حقیقت ومجاز،تشبیه و استعاره،حصر و اختصاص،کنایه و تعریض در قرآن کریم،تناسب آیات با یکدیگر،ناسخ و منسوخ،اسباب نزول، فائده شناخت اسباب النزول و انواع آن از الاتقان سیوطی،البیان آیت ا... خوئی واسباب النزول دکتر حجتی.

تاریخ قرآن کریم: در حدود شناخت تاریخ قرآن ، از دکتر حجتی و دکتر رامیار- آیت الله معرفت و آیت الله میر محمدی.

تاریخ تفسیر قرآن کریم در حدود الاتقان سیوطی و تاریخ تفسیر دکتر جلالیان.

علوم بلاغت در حدود جواهر البلاغه علامه سید احمد هاشمی.

علوم حدیث : علم الحدیث و درایه الحدیث مرحوم استاد کاظم شانه چی و مصطلح الحدیث دکتر صبحی صالح.، تاریخ عمومی حدیث دکتر معارف.

سرفصل های دروس عمومی

عربی: مبادی العربیه جلد 4 – صرف و نحو جلد 1و2 دکتر آذر نوش درس اللغه محمد محمدی

زبان انگلیسی: Humanities 2  از انتشارات سمت-متن کتاب شیعه در اسلام مرحوم علامه طباطبایی-

دائره المعارف اسلامی مداخل ایران و اسلام – زبان تخصصی و نیمه تخصصی الهیات در حدود تافل.

9

مجری دوره

دارالقران خانه کارگر+موسسات قرآنی به عنوان معین

10

گروه هدف ( مخاطبان )

حائزین شرایط پذیرش(حافظان قرآن کریم)

11

تعداد دوره ها

هرسال یک دوره     ( درغیرحضوری کلاسهادرده روزدرهرشهرستان جداگانه برگزارمی شود)

12

ارزش آموزشی

500ساعت

13

شرایط ثبت نام

حافظ حداقل25جزء رعایت شئونات اسلامی

14

هزینه دوره

تهران یک میلیون تومان و شهرستان 500.00تومان

15

مدارک لازم

 

16

تعداد فراگیران هر دوره

حداقل20نفر حداکثر50نفر

17

فعالیت های آموزشی جانبی دوره

ا-برگزاری8 مرحله کنکورآزمایشی  2-کلاس نکته وتست عربی به مدت 20 ساعت دربهمن ماه برگزار خواهدشد. 3-برگزاری دوره های تثبیت قرآن