امکان توانمند شدن به موسسات دهید

طه محجوب، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر و رئیس طرح «خانه قرآنیان» پنجشنبه ، هشتم مهرماه با سخنرانی در میان جمعی از مدیران موسسات قرآنی کشور که در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد در بخشی از سخنانش گفت: تجربه اداره این دارالقرآن به من ثابت کرده است که هیچ گاه به دنبال بودجه و پول مستقیم نباید بود.

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال معافیت‌های مالی حتی به میزان ۵ درصد بود که خود همین نیز کمک بزرگی به موسسات است و بودجه‌های یک باره و کوتاه مدت، دردی از مؤسسات قرآنی دوا نمی‌کند، عنوان کرد: مؤسسات باید توانمند شوند و باید از نهادهای دولتی این امکان توانمند شدن را گرفت. دارالقرآن‌های شرکت‌های خودروسازی در کشور هستند که میلیاردی بودجه دارند که این بودجه را به انجمن اسلامی خود داده و آنها نمی‌دانند باید با آن چه کنند؟نتیجه اینکه پول مستقیم راه گشا نیست.

محجوب امکان ارائه آموزش به کارکنان دولت را توسط موسسات قرآنی خواستار شد و افزود: این چنین امکانی ما را توانمند خواهد کرد؛ چرا که حضور یک کارمند در دوره آموزشی می‌تواند حقوق ماهیانه او را تا ۲۰۰ هزار تومان افزایش دهد و این فرصت خوبی برای موسسات قرآنی و ارائه آموزش قرآن است.

وی در ادامه خواستار اتحاد بیشتر مدیران مؤسسات قرآنی و مطالبه گر شدن آن‌ها از نهادهایی چون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و ... شد و حتی حضور فیزیکی به صورت جمعی در این فضاها و افزود: حمایت از هنرمندان، خبرنگاران و ...صورت می‌گیرد، اما این حمایت از قرآنیان کجاست؟ حتی رسانه‌ای مستقل نیز برای بیان دغدغه‌های خود نداریم. باید عزم خود را جزم کرده و حرکتی داشته باشیم.

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر، خطاب به مسئولان نهادهای امور قرآنی که این گردهمایی را تحریم کرده‌اند و گفته‌اند که شما می‌خواهید، اتحادیه قرآنی دیگری را تشکیل دهید، گفت: من به این آقایان گفتم که من راجع به چهار هزار مؤسسه صحبت نمی‌کنم، بلکه بیش از یک میلیون نفر از این قشر هستند و درباره دادن امکان مانور به موسسات قرآنی، کوتاهی شده است.

وی استراتژی دارالقرآن خانه کارگر با برگزاری این گردهمایی را برشمرد و گفت: باید به سمت علوم مدیریتی برویم و بدانیم مدیریت استراتژیک چیست؟ مقولهای به نام ایزو چیست؟ و این ایزو در امور دینی به چه معناست؟ ما در حال ارائه ایزویی برای مجموعه‌های دینی هستیم که حتی آن را به سازمان‌های جهانی ارائه دهیم.

محجوب با تأکید بر اینکه موضوع مارکتینگ و بازاریابی، مقوله نامناسبی برای موسسات قرآنی نیست، بلکه باید به جد به آن پرداخت، افزود: نیازسنجی و بازاریابی ضروری است. حتی من می‌گویم که انبیای الهی نیز بازاریابی داشتند و هر کدام به یک شکل این کار را انجام می‌دادند. دارالقرآن خانه کارگر که تاکنون بودجه‌ قرآنی را دریافت نکرده است از همین طریق نیازسنجی مخاطب، امور خود را پیش برده است. باید چنین کلاس‌های آموزشی نیز برای مدیران موسسات قرآنی داشت.

وی با برشمردن خدمات دارالقرآن خانه کارگر و اینکه من بعد این توانایی را نیز دارند که در ستاد طرح خانه قرآنیان این خدمات را به تمامی فعالان قرآنی ارائه دهند تصریح کرد: خانه کارگر خدمات خوبی را به زیرمجموعه خود میدهد که یا به صورت رایگان و یا با تخفیف‌های ویژه است، با مراکز خدمات رفاهی مختلفی رایزنی شده تا این خدمات را این دارالقرآن برای قرآنیان نیز ارائه دهد که با عضویت هر یک از شما قرآنیان و دریافت کارت عضویت از این خدمات رفاهی و آموزشی و ...بهره‌مند خواهید شد.

محجوب با بیان اینکه خبری از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بیمه فعالان قرآنی شنیده است که شاید از انتشار خبر تشکیل خانه قرآنیان باشد، افزود: باید معترض بود به این وضعیت که دو سال است موسسات مجوز فعالیت ندارند و وضعیت بیمه فعالان قرآنی در این شرایط است. این موارد را نباید ساکت بود و باید طومار و نامه برای دفاتر مسئولان ارشد نظام نوشت و اطلاع‌رسانی کرد. ۴۰۰ موسسه نامه بنویسند، قطعا اثرگذار خواهد بود و توجه می‌شود.

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با گلایه از شبکه قرآن و معارف سیما که وقتی برای بیان این مشکلات نمی‌دهد افزود: مجدد تأکید دارم که نباید به دنبال بودجه دولتی بود، بلکه باید امکانی چون داشتن مجوز برای تأسیس دانشکده‌های علمی ـ کاربردی و این قبیل امور را داشت و یا به سازمان اوقاف و امور خیریه نامه نوشت که به ما زمین بدهد و حتی زمینی استیجاری و این حداقل کاری است که این سازمان می‌تواند، انجام دهد.

 وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: حق ما پول گرفتن نیست، بلکه باید به دنبال منابع مالی پایدار بود. الان دارالقرآن خانه کارگر با بازاریابی‌ها و نیازسنجی مخاطب به مرحله‌ای رسیده است که بتواند دوره‌های آموزشی خود را حتی به صورت رایگان برگزار کند.