بخشی از معافیت مالیاتی کارخانجات خرج برنامه های قرآنی کارگران می شود

طاها محجوب (مدیر دارالقرآن خانه کارگر) در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه نزدیک به دو سال برای تاسیس سازمان قرآن و عترت کارگران تلاش می‌شود، گفت: در صورت تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران ما پیشنهادات خوبی برای مجلس شورای اسلامی داریم و حتی برای فعالیت‌های این موسسه با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به توافقاتی رسیده‌ایم.

محجوب در ادامه به برخی از پیشنهادات برای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: بحث معافیت کالاهای فرهنگی بر  کالاهای دینی یکی از مهمترین خواسته‌ها و پیشنهادات ماست که می‌خواهیم آن را با مجلس شورای اسلامی در میان بگذاریم. به عقیده ما پرداخت اختصاصی بودجه به شرکت‌ها و کارخانجات بازدهی و برآیند مدنظر را نخواهد داشت و هزینه‌ای نیز بر دوش دولت تحمیل می‌کند. می‌توان از طریق قانونی کردن مصوباتی مثل امکان استفاده از معافیت فرهنگی برای کالاهای دینی شرایط را برای فعالیت‌های قرآنی تسهیل کرد.

رئیس دارالقرآن خانه کارگر ادامه داد: از 5 درصد معافیت مصوب برای کالاهای فرهنگی می‌توان یک درصد را ویژه کالاهای قرآنی و دینی قرار داد. البته این امر نیاز به سازوکاری سازمانی مثل سازمان قرآن و عترت کارگران دارد و نیاز به یک نهاد عمومی غیردولتی دارد، همچنین با تشکیل سازمان قرآن و  عترت کارگران زمینه برای حضور پررنگ‌تر و ملموس‌تر خیرین در امور قرآنی نیز فراهم می‌شود.

او؛ ایراد اساسی فعالیت‌های قرآنی کارگران در حال حاضر را نداشتن یک زیرساخت و هویت واحد دانست و بیان کرد: اشکال اساسی در فعالیت‌های قرآنی کارگری نبود زیرساخت و هویت مشخص برای فعالان این بخش است. در حال حاضر موسساتی که فعالیت‌های قرآنی کارگری انجام می‌دهند به صورت شورایی اداره می‌شوند و همین مسئله باعث شده درخواست‌ها و نیازهای آنها الزامی نداشته باشد. فعالیت کارگری یک هویت ملی به فرهنگ قرآنی می‌دهد. فرورفتن در بطن کارخانه برای ترویج فرهنگ کارگری مهم است البته منظور ما فقط کارگر کارخانه نیست.

محجوب اضافه کرد: اعتبار شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران برای ما مهم است. می‌خواهیم در هر شهرک صنعتی دارالقرآن احداث شود و توافقات اولیه نیز در این زمینه صورت گرفته است. علاوه بر وضعیت‌های داخلی ما کارهایی نیز برای بعد فرامرزی فرهنگی قرآنی انجام داده‌ایم. مثلا با سازمان‌های یونیسف و یونسکو در رابطه با آموزش قرآن و سوادآموزی جلساتی داشتیم و توافقاتی بدست آورده‌ایم.

حجت الاسلام سعید ملاحسنی (رییس ستاد قرآن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور) نیز بحث بودجه را مهم‌ترین مسئله در تشکیل سازمان قرآن و عتر کارگر دانست و عنوان کرد: جامعه کارگری با عضویت بالغ بر 40 میلیون نفر یکی از بزرگترین جوامع کاری کشور است که تشکیل سازمانی واحد و مشخص برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی آن خیلی زودتر از این‌ها باید به سرانجام می‌رسید. درست است که در همین شرایط فعالیت‌های قرآنی متنوعی در بخش کارگری صورت گرفته ولی هیچگاه این فعالیت‌ها منسجم نبوده‌اند. امیدواریم مصوبه این جلسه به سرانجام رسیدن تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگری باشد که همزمانی آن با میلاد حضرت رسول اکرم (ص) قطعا خوش یمن خواهد بود.

ملاحسنی ادامه داد: در سازمان فنی و حرفه‌ای فعالیت‌های قرآنی متنوعی صورت می‌گیرد ازجمله آموزش روخوانی، حفظ، قرائت و غیره. سازمان فنی و  حرفه‌ای همچنین فعالیت‌هایی در زمینه استانداردسازی مسابقات و مدارک مرتبط با آموزش‌های قرآنی انجام داده است. بالاخره مدارک صادره از سازمان فنی و حرفه‌ای برد جهانی و بین‌المللی دارد. سازمان فنی و حرفه‌ای 5 دوره مسابقات قرآنی استانی و کشوری برگزار کرده و 23 هزار آموزشگاه آزاد داریم که از نظر فعالیت‌های قرآنی رها شده‌اند.

رییس ستاد قرآن سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور سپس از اعلام آمادگی این سازمان برای ورود به فعالیت‌های قرآنی کارگری خبر داد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای طی تفاهم‌نامه‌ای برای ورود به بحث کارگری اعلام آمادگی کرده و این تفاهم‌نامه مورد موافقت وزیر هم قرار گرفته است.  هرچه هست تشکیل جلسات برای احداث سازمان قرآن و عترت کارگری باید هرچه زودتر به نتیجه برسد و معرفی چنین سازمانی برای فعالیت قرآنی کارگری یک ضرورت است.

مرادی نیز با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ که رهبری و اسلام از آن دم می‌زنند چیزی جدا از اصول مطرح شده در قرآن کریم نیست، گفت:  آموزش و یادگیری قرآن یک کار فرهنگی بزرگ است که متاسفانه از اهتمام نسبت به آن غافل شده‌ایم. سازمان و نهادی با بودجه‌ مشخص برای فعالیت قرآنی کارگران نداریم و بودجه‌های کلانی که برخی از سازمان‌ها در اختیار دارند اگر نگوییم کاری برای فعالیت قرآنی نکرده‌انند اما فعالیت منسجم و مناسبی را نیز شاهد نبوده‌ایم که اگر آموزش قرآن در جامعه نهادینه شده بود امروز با فساد و آسیب‌های اجتماعی متفاوت دست به گریبان نمی‌شدیم.

مرادی یادآور شد: اوایل انقلاب کسانی بودند که براساس عشق و علاقه خود گرد هم آمدند و با فداکاری حتی به صورت رایگان به آموزش قرآنی کارگران اقدام کردند اما کم‌کم بحث‌های مالی و مادی خودش را نشان داد و معلم‌های قرآن برای آموزش درخواست حقوق داشتند، قرآن آموزان کارگر نیز برای حضور در جلسات آموزش قرآن درخواست اضافه‌کاری می‌کردند. امروزه همان مدیران هم کنار کشیدند و کسانی در راس کار قرار دارند که یا عرق انقلابی و مذهبی ندارند و یا اگر انگیزه‌ای هم وجود دارد امکانات مالی و مادی فراهم نیست.

او سپس با انتقاد از تقسیم ناعادلانه بودجه‌های قرآنی گفت: همگی ما تابع انقلاب و ولایت هستیم پس به هر کسی اعتقاد دارید شما را قسم می‌دهم بودجه‌ها را عادلانه تقسیم کنید و نظارت و کنترل نیز بر چگونگی استفاده آنها داشته باشید. ما تا امروز برای فعالیت‌های قرآنی از جیب خودمان خرج کرده‌ایم ولی دیگر امکانات مالی لازم را نداریم اگر شما کمک کنید وظایف قرآنی خود را به بهترین  نحو ممکن انجام خواهیم داد. چنانچه از نظر بودجه توانایی تخصیص داشته باشید و این کار را نکنید مدیونید و آن دنیا باید جوابگو باشید.

حاج حسینی (نماینده انجمن اسلامی ایران خودرو) نیز در توضیح کوتاهی درباره فعالیت‌های قرآنی ایران خودرو گفت: کارخانه ایران‌خودرو مجموعه 30 هزار نفری است که 70 درصد آن جوانانی هستنند که پتانسیل حضور در فعالیت‌های قرآنی را دارند. تصویر عموم مردم از ایران‌خودرو و سایپا این است که با در اختیار داشتن بودجه‌های نامحدود می‌توانندن برای هر فعالیتی هرچقدر می‌‌خواهند هزینه کنند اما واقعا به دلیل همین نبود بودجه کار فرهنگی و بویژه فعالیت قرآنی مهجور واقع شده است.

حاج‌حسینی اضافه کرد: واقعیت این است که کارخانه‌ای مثل ایران خودرو نهایتا یک بنگاه تجاری و اقتصادی است و سهامدار طبیعی است که به سود خود فکر کند. ما تا امروز با چنگ و دندان فعالیت‌های قرآنی را جلو بردیم. در بازده‌های زمانی مختلف مدیرانی بودند که گاها سنگ جلوی پای فعالیت‌های قرآنی می‌انداختند و در حال حاضر هم کج‌دار و مریز به فعالیت‌های قرآنی می‌پردازیم. تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگری از این جهت مهم است که یک ردیف بودجه مشخص به آن اختصاص پیدا می‌کند و با تغییر مدیریت خللی در فعالیت‌های قرآنی ایجاد نمی‌شود.

نماینده ایران‌خودرو در توضیح برخی از فعالیت‌های قرآنی این کارخانه نیز گفت: ماهانه فقط 150 جلسه روخوانی آن هم در ساعت استراحت کارگران برگزار می‌کنیم. 33 دوره مسابقات سراسری کشوری نیز برگزار کرده‌ایم که امسال 1200 نفر شرکت‌کننده داشت. همین تعداد جلسه و مسابقه نیز نیاز به ساماندهی و پشتیبانی و جوایز دارد. اگر سازمانی مثل سازمان قرآن و عترت کارگران با امداد و همیاری همگی به نتیجه برسد مطمئنا انگیزه و علاقه کارگرانی که در ساعت استراحت برای شرکت در آموزش‌های قرآن وقت می‌گذارند خاموش نمی‌شود.

وکیلی (نماینده اتاق اصناف) نیز به پتانسیل‌های صنوف کشور برای حضور در فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و گفت: اتاق اصناف با داشتن 3 میلیون واحد صنفی و عضویت بیش از 80 صنف یکی از بزرگترین تشکل‌های کشور است که نهایتا حدود 25 میلیون عضو دارد. سابقه تشکیل اصناف اساسا مذهبی است و به همین دلیل می‌تواند پایگاه خوبی برای رونق گرفتن فعالیت‌های قرآنی باشد.

نماینده اتاق اصناف همچنین به برخی مشکلاتی که نبود یک مدیریت واحد در فعالیت‌های قرآنی ایجاد می‌کند، گفت: در حال حاضر برخی از افراد و سازمان‌های سودجو با کمترین دانش و آگاهی قرآنی اقدام به طراحی و تدوین نرم‌افزارهای آموزشی می‌کنند و از راه‌های مختلف این نرم‌افزارها را به صنوف مختلف وارد می‌کنند. چنین مسائلی قطعا باید کنترل و نظارت شود و این  کنترل و نظارت هم جز با حمایت یک سازمان واحد برای فعالیت قرآنی کارگری میسر نیست.

اتاق اصناف می‌تواند جایگاه خوبی برای ترویج فرهنگ قرآنی باشد و ما از تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران حمایت می‌کنیم.

محمد انجم‌شعاع (معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی) با تاکید بر اینکه بحث‌های مرتبط با بودجه تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران به او مربوط می‌شود، گفت: هدف‌هایی برای سازمان قرآن و عترت کل کشور مصوب شده و بودجه‌هایی برای تحقق این اهداف تعیین گردیده که البته از سال 90 افزایشی نداشته است. به عنوان مثال اصلا سال 91 بودجه‌ای پرداخت نشده سال 92، 25 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌ایم و سال 93، 45 درصد از کل بودجه به دست ما رسید. امسال هم تا همین برج 10 حتی یک ریال واریزی نداشته ایم و تردید داریم تا پایان سال بودجه‌ای پرداخت شود. به دلیل نبودن بودجه امسال تنها یک جلسه تشکیل شده چراکه وقتی بودجه‌ای نیست توزیع چه چیزی را می‌خواهیم روی کاغذ ثبت کنیم.

انجم‌شعاع درباره درخواست تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگری نیز گفت: درخصوص ساختاری که این دوستان مدنظرشان است به نظر من در حال حاضر در کشور چندین مجموعه قدرتمند قرآنی داریم که مسیر دیگری غیر از راهی که  دوستان طی کرده‌اند را رفته‌اند. جامعه القرآن یکی از این سازمان‌هاست که امسال فقط 1 میلیارد تومان مالیات به آن تعلق گرفته یعنی گردش مالی قابل قبولی داشته است. باید دید این دوستان که در فعالیت‌های قرآنی جایگاه قرآنی پیداا کرده‌اند چه مسیری را پیدا کرده‌اند. خود این درالقرآن نیز سازمان قابل اتکایی است که باید همین مسیر را ادامه دهند اگر واقعا دغدغه فعالیت قرآنی کارگری دارید چرا می‌خواهید ساختارهای جدید بکار بیاندازید.

معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنیاضافه کرد: می‌توان و باید از پتانسیل‌های موجود که بودجه‌های مختلفی را هم به خود ا ختصاص می‌دهند برای فعالیت‌های قرآنی استفاده کرد به عنوان مثال بسیج می‌تواند یک نیروی محرکه خوب برای بهبود فعالیت‌های قرآنی باشد. همچنین لزوم تاکید دوستان بر امضای تشکیل این سازمان توسط شورای انقلاب فرهنگی را چندان ضروری نمی‌دانند مگر بنیاد بین‌المللی الغدیر را شورای فرهنگی قطعی کرد؟

رضا سلامت‌پناه (معاونت راهبردی توسعه فرهنگی قرآنی) نیز با تاکید بر اینکه این جلسه آشنایی و مقدمه تعامل برای تمرکز بر فعالیت قرآنی کارگران است، گفت: آنچه برای ما مهم است بکارگیری ظرفیت جامعه کارگری در فعالیت‌های قرآنی است. اغلب کارگران و شهرک‌های صنعتی هزینه‌هایی را صرف احداث باشگاه و غیره حتی صرف ورزش قهرمانی می‌کنند و این مسئله کم‌کم اهمیت فرهنگ قرآنی را کمرنگ می‌کند. باید به سرعت با یک استراتژی مناسب یک بدیل و جایگزین اصلی برای کارکرد فعالیت فرهنگی در کارخانه‌ها معرفی کنیم قطعا فعالیت قرآنی یکی از مهمترین آنهاست.

سلامت‌پناه ادامه داد: ما ظرفیت بالای جامعه کارگری را می‌دانیم و هیچ شکی نسبت به استفاده آن در سیاستگذاری‌های فعالیت‌های قرآنی نخواهیم داشت. ان‌شاءالله مسئله تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران با تعامل بیشتر پیگیری می‌شود.

نمایندگانی از سایپا و کانون انجمن اسلامی اصناف کشور نیز در این جلسه حضور داشتند و حمایت خود را از تشکیل سازمان قرآن و عترت کارگران اعلام کردند.