در اختتامیه جشنواره قرآنی «سعی» مطرح شد؛ آموزش قرآن به۳۰ هزار کارگر در سال/ کسب تشویقات معنوی در مسابقات قرآنی

 

%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a8%d9%87%db%b3%db%b0-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%af%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d9%84-%da%a9%d8%b3%d8%a8-%d8%aa%d8%b4%d9%88%db%8c%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%b9%d9%86%d9%88%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%db%8c

گروه فعالیت‌های قرآنی: در مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت «سعی» که به مناسبت هفته کارگر روز گذشته برگزار شد، تحت پوشش قرار دادن سالانه ۳۰ هزار کارگر از سوی دارالقرآن خانه کارگر مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه جشنواره بزرگ  قرآن و عترت «سعی» به مناسبت هفته کارگر با حضور چهار هزار نفر از قشر کارگری، روز گذشته 10 اردیبهشت ماه به همت دارالقرآن خانه کارگر در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید معتمدی تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رضایی، قاری ممتاز کشوری با هم‌خوانی حاضرین در مراسم، سوره قدر را تلاوت کرد. در ادامه مداح اهل بیت محمدرضا میرزاخانی به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی (ع) به مدیحه‌سرایی در وصف امیرالمؤمنین پرداخت.

در ادامه طه محجوب، مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر در این مراسم با ارائه گزارشی از جشنواره قرآن و عترت «سعی» بیان کرد: دارالقرآن خانه کارگر سال گذشته با هدف ترویج و توسعه فرهنگ ثقلین، سلسله مسابقاتی را نظیر مسابقه شمیم کوثر، شمیم محرم، حفظ سوره مبارکه واقعه، ملک، فجر و جمعه، مسابقه اعیاد قربان و غدیر در قالب جشنواره قرآن وعترت سعی، طراحی و اجرا کرد که طی آن تاکنون بیش از 100 هزار نفر از کارگران و خانواده‌های آنان از سراسر کشور شرکت کردند. بزرگترین مسابقات خانه کارگر با بیشترین شرکت‌کننده، متعلق به مسابقات شمیم کوثر و شمیم محرم بود که در ایام محرم برگزار شد.

نبود حمایت از سوی وزارت ارشاد

محجوب افزود: دارالقرآن خانه کارگر به منظور برپایی هرچه بهتر این مسابقات دست یاری به سمت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراز کرد ، اما هیچ گونه یاری از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام نشد.

آموزش قرآن به بیش از 30 هزار کارگر

مدیر اجرایی دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به برگزاری این مسابقات در سال 94 بیان کرد: جشنواره سعی در سال 93 از استقبال خوبی برخوردار شد که  پیش‌بینی می‌شود، امسال یک میلیون نفر در این مسابقات شرکت کنند.

وی به آموزش‌های مرکز دارالقرآن خانه کارگر اشاره کرد و افزود: آموزش‌های حضوری دارالقرآن خانه کارگر به منظور ارائه خدمات بهتر برای کلیه کارگران به صورت رایگان است و همچنین کلاس‌های آموزش تربیت مربی و غیرحضوری قرآن کریم از استقبال خوبی برخوردار شده است و با توجه به آمارها، دارالقرآن خانه کارگر سالانه 30 هزار نفر را تحت آموزش خود دارد که امیدوارم به این علاقه‌مندان روز به روز بیشتر به سمت قرآن گام بردارند.

سپس علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم گفت: یازدهم اردیبهشت ماه ، روز کارگر را به تمام کارگران جهان و علی الخصوص کارگران زحمت‌کش ایرانی تبریک گفته و همچنین از سوی وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی که به علت کسالت در این مراسم نتوانستند حضور پیدا کنند از حاضران عذرخواهی می‌کنم.

تاریخچه روز جهانی کارگر

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به بیان تاریخچه‌ای از نامگذاری 11 اردیبهشت به نام کارگراشاره کرد و افزود: روز جهانی کارگر یادمان شورش کارگران آمریکایی در اول ماه مه ۱۸۸۶ در شیکاگو است که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‌شود. مناسبت اول مه به عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶ و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو، پلیس به روی آنان آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعداً چهار تن نیز اعدام شدند.
محجوب ادامه داد: کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از 10 ساعت به ۸ ساعت بودند. قرار بود که اول ماه مه ۱۸۸۶ در ایالات متحده، کاهش ساعات کار به هشت ساعت در روز، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و کسانی که این تظاهرات را به راه انداختند مسیحیان معتقد به مسائل دینی بودند.

وی به خاطره‌ای در باب  این روز اشاره کرد و افزود: در سال 1357 به مناسبت بزرگداشت روز کارگر، ستادی تشکیل شد و به منظور انتخاب روز کارگر نظرات متفاوت بود که در آخر در جلسه‌ای که  دوستان با امام خمینی(ره) داشتند، 11 اردیبهشت، به عنوان روز کارگر انتخاب شد.

گردهمایی جامعه قرآنی کارگر به حرمت نام قرآن

محجوب در ادامه گفت: جامعه قرآنی کارگر، حرکت بزرگی را آغاز کرده است که امروز به نام قرآن و ظلم‌ستیزی در سالن شهید معتمدی تهران که این شهید زمانی از اعضای خانه کارگر و قاری برجسته  بود، گردهم آمده است و صد البته برپایی این محفل قرآنی در این سالن مبارک است.

فهمیدن قرآن مهم است

وی در ادامه افزود: این تشویق‌های دنیوی، جبران تلاش‌های معنوی افراد را نخواهد کرد بلکه این جوایز تنها برای تشویق به خواندن، حفظ کردن و فهمیدن قرآن است. در اینگونه مسابقات هدف جایزه نیست بلکه شما، خدا را هدف قرار داده‌اید.

محجوب  خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال‌های آینده، این مسابقات به بهترین شکل برگزار شود و آرزو دارم در این روز بازنشستگان به حقوق خود برسند و کارگران در این ایام که دوره‌ مطالبات کارگران و رسیدگی به آنان است؛ به حق و حقوق خود برسند.

پس از سخنرانی علیرضا محجوب از فعالان و نخبگان برتر قرآنی  از جمله محمدصادق قاضی‌پور، محمد سجادی، سیدیوسف موسوی و محمدصادق محسنی‌کبیر قدردانی و تشکر شد. در پایان این مراسم از حاضرین سه نفر به قید قرعه برای سفر به کربلای معلی انتخاب شدند.