دستگاه‌‌ها به مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی التزام داشته باشند

دستگاه‌‌ها به مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی التزام داشته باشند

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه مجمع مشورتی شورا با بیان اینکه دستگاه‌ها باید به وظایف ذاتی خود در امر قرآن التزام داشته باشند، گفت: با توجه به تأثیرات جهانی عملیات طوفان‌الاقصی باید بُعد بین‌المللی قرآن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

حجت الاسلام قمیبه گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین محمد قمی، رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در صد و سی و پنجمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که صبح امروز دوشنبه ششم آذرماه در ساختمان شورای فرهنگ عمومی(خیابان فسلطین) برگزار شد، اظهار کرد: امروز با وجود همه اتفاقات، تصور ما این است که اساس حرکت جامعه قرآنی رو به تقویت است؛ اینکه بخواهیم نسبت به گذشته احوالمان را از منظر قرآن در جامعه بررسی کنیم، قطعاً نیازمند یک بحث فنی است، اما در هر صورت تلقی ما این است که رو به جلو در حرکتیم و باید توفیقاتمان را بررسی کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مسئولیت جدید خود در شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: با افتخار و اشتیاق این مسئولیت را پذیرفته‌ام و اینگونه یاد گرفته‌ام که مسئولیت خود را جدی بگیرم.

وی با بیان اینکه باید راهی برای تضمین التزام دستگاه‌ها به مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیدا کنیم، تصریح کرد: باید دستگاه‌ها به وظایف ذاتی خود در امر قرآن التزام داشته باشند و اگر قرار است ارتقا یا تغییری در این وظایف صورت گیرد، براساس قوانین دنبال شود.

قمی با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی وظایفی دارد که حتماً باید تسهیل و مورد بازخوانی قرار گیرد، گفت: قطعا ارتقای فعالیت‌ها و وظایف جز وظایف ماست. البته ادبیات تحول اگر بد تلقی نشود، مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب است و لذا ما نیز این تحول را دنبال می‌کنیم.

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به حوادث غزه و قرآن‌سوزی‌های اخیر گفت: بایستی به اقتضای شرایط امروز بُعد بین‌المللی و جهان اسلامی قرآن را بعد از طوفان‌الاقصی جدی‌تر گرفت. برای پیروزی و موفقیت همه مستضعفین عالم خصوصاً رزمندگان شجاع و مظلوم غزه دعا می‌کنیم. همه دستگاه‌ها باید در این زمینه پای کار باشند و نباید به سادگی از موج التجا و توجه به قرآن در فراتر از این مرز‌ها گذشت. این یک فرصت برای جامعه قرآنی در تبلیغ و خدمت به ساحت قرآن است.

وی در ادامه به ضرورت آسیب‌شناسی‌ مصوبات امور قرآنی و بررسی‌ مجدد آنها تاکید کرد و گفت: به دنبال این آسیب‌شناسی همراه با تحول هستیم. البته تحول با همه اصول عقلایی مورد توجه قرار خواهد گرفت و این خواسته رهبری معظم انقلاب است و برای تحول هم نباید تعارف داشت.

قمی به حوزه زیرساخت‌ها و اعتبارات اشاره کرد و گفت: اعتبارات و زیر‌ساخت‌ها قطعاً مورد توجه قرار خواهد گرفت و در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد تا بتوانیم خدمتی درخور قرآن انجام دهیم. همچنین در موارد فوریت مانند اصلاحات برنامه توسعه بایستی سریع‌تر اقدام کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: درخصوص مظلوم بودن قرآنی‌ها می‌توان با برنامه و طرح، گامی در توسعه فرهنگ، تقویت و همه‌گیر کردن قرآن در جامعه‌ای که به دلیل اینکه از قرآن کم‌بهره است حس خسارت دارد برداشت؛ لذا تلاش می‌کنیم این موضوعات تقویت شود.

وی در خصوص تهران‌زدگی فعالیت‌های قرآنی هم گفت: بایستی از این تهران‌زدگی رها شویم و فکر اساسی در این خصوص داشته باشیم تا سایر استان‌ها نیز در این عرصه فعال و پویا شوند. برای اجتماع همم مؤمنانه همه زمینه‌ها فراهم است، لذا باید به سمت همگرایی، همدلی و هم‌افزایی حول نرم‌افزاری که چهار چوب آن را رهبری معظم انقلاب فرموده‌اند، حرکت کنیم.

قمی در پایان بیان کرد: امروز جایی برای بهانه‌جویی نیست و امیدواریم بتوانیم گامی رو به جلو و موثر در تقویت قرآن و توسعه فرهنگ قرآنی، مسمای حقیقی نام این شورا برداریم. در این مسیر قطعاً با بهره‌گیری از تجارب اندیشه‌ها می‌توان گامی رو به جلو در این زمینه برداشت.