قرآنی شدن دانشگاه‌ها نیاز امروز جامعه است

در نشست فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز مطرح شد؛

قرآنی شدن دانشگاه‌ها نیاز امروز جامعه است

  نشست فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز با موضوع تعظیم شعائر اسلامی و توجه خاص به نماز و مسجد محوری در فعالیت‌های دینی، فرهنگی و علمی کشور و ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان به منظور انس با قرآن، تدبیر و تفکر در آیات الهی و معارف اهل بیت با حضور وزیر علوم و معاونان وزارتخانه علوم و تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز با موضوع تعظیم شعائر اسلامی و توجه خاص به نماز و مسجد محوری در فعالیت‌های دینی، فرهنگی ،علمی کشور ،ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان به منظور انس با قرآن و تدبیر و تفکر در آیات الهی و معارف اهل بیت روز(دوشنبه ۱۳ آذرماه) با حضور وزیر علوم و معاونان وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

نصراله پژمان فر رئیس فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراکسیون قرآنی در طول فعالیت مجلس یازدهم تلاش کرد تا از ظرفیت‌های قرآنی حداکثر استفاده را داشته باشد، گفت: حدود ۷۲۰ ساعت از دوران تحصیل دانش آموزان صرف آموزش قرآن می‌شود فارغ از دروس دینی و عربی اما خروجی آن را حتی در روخوانی و روانخوانی قرآن هم مشاهده نمی‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضعف روخوانی و روانخوانی قرآن در میان نوجوانان، افزود: وظایف دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم باید به صورت جزیی مورد بحث قرار بگیرد، طی گزارشی که کمیسیون اصل نودم از آموزش و پرورش دریافت کرده برنامه فراگیری برای آموزش مباحث قرآنی ارائه نشده است.


رئیس فراکسیون قرآن، عترت(ع) و نماز در مجلس یازدهم، ادامه داد: تلاش ما در این فراکسیون این است که بتوانیم معارف قرآنی را ترویج و تبلیغ کنیم تا جوانان زمینه انس بیشتری با قرآن را داشته باشند، طبیعتاً دریچه ورود به قرآن روخوانی و روانخوانی است که باید در دوران دانش‌آموزی این مهارت را برای آنان فراهم کنیم تا به مرور به محتوا، ترجمه، تفسیر، تدبر و دیگر مسائل قرآنی دست پیدا کنند در کنار تمام این جلسات باید بتوانیم با وزارتخانه و بخش‌های مختلف جامعه تحرک بیشتری در انس با قرآن داشته باشیم.

وی در ادامه یادآور شد: قوانین حمایتی در خصوص ترویج فرهنگ قرآنی و دینی نیاز داریم، کما اینکه در قانون برنامه‌ها و برنامه هفتم نیز پیش بینی‌های لازم شده است قبل از این مسئله، یکی از کارهایی که فراکسیون انجام داد این بود که بسته پیشنهادی مناسبی را در ارتباط با بحث‌های ترویجی و تبلیغی مسائل قرآنی آماده کرده و بخش قابل توجهی از آن با توجه به محدودیتی که در تسهیل قانون برنامه هفتم داشت، مصوب شد، بی تردید به اندازه کافی قانون داریم اما تنها با قوانین نمی‌توان این مسائل را پیش ببریم، باید تلاش کنیم تا انگیزه‌ افراد در ارتباط با این مسائل قرآنی خود جوش باشد.


در ادامه این نشست سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با انتقاد از غفلت آموزش مباحث قرآنی؛ افزود: ضعف مباحث قرآنی در بین جوانان نشات گرفته از بی توجهی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به مباحث قرآنی است، تا زمانی که رفتار اساتید ما قرآنی نشود نباید انتظار داشت دانشجویان با کلام الله مجید انس بگیرند.

سیدمرتضی خاتمی عضو فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کاهش مباحث قرآنی در بین نوجوانان و جوانان تاکید کرد: نقاط ضعف بسیاری در موضوعات قرآنی در حوزه دانش آموزی و دانشگاهی را شاهد هستیم که همگی باید به صورت جزئی حل شود.

 سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتخاب اساتید و مدیران باید براساس شاخص‌های قرآنی باشد، تصریح کرد: آیا در دانشگاهها انتخاب اساتید و سایر مدیران بر مبنای شاخص های مدیریت است، چرا گزینه‌های قرآنی بودن ملاک انتخاب مدیران و اساتید نیست.

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس یازدهم یادآور شد: مشکلات عدیده‌ای را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم که در نتیجه فاصله گرفتن اعضای هیات علمی و اساتید از مباحث قرآنی است.

در ادامه این نشست علیرضا عباسی نماینده کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر علوم، تاکید کرد: در دوران وزارت شما اتفاق خاصی بر سه حوزه دانشجو، اساتید و کارمندان مبنی بر رشد دانشگاه‌ها رخ نداده است، اگر حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها راه اندازی شود بی‌تردید با مشکلات متعددی همچون عفاف و حجاب، ضعف در روخوانی قرآن و… روبرو نخواهیم بود. معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها اطلاع دهند چه اقداماتی برای پررنگ شدن مباحث دینی و قرآنی انجام داده اند.


فرهاد بشیری نماینده پاکدشت در مجلس یازدهم با تاکید بر استفاده از گروه‌های پژوهشی و افراد صاحب نظر در مباحث قرآنی، اظهار داشت: با بهره گیری از ظرفیت پژوهش‌های گروهی و افراد صاحب نظر می‌توانیم با شیوه‌های جدید آموزش قرآنی را در دانشگاه‌ها فعال کنیم، بی تردید قرآنی شدن دانشگاه‌ها نیاز امروز جامعه است.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد در مجلس یازدهم ادامه داد: مسئولان، دانشجویان، کارکنان در خصوص فعالیت قرآن و عترت چه میزان از وزارتخانه مطالبه دارند؟اگر مطالبه ای نیست یعنی توجهی وجود ندارد؛ مصوبات شورای عالی معاونین وزارتخانه در حوزه مباحث قرآنی کمرنگ شده است در تنظیم لایحه بودجه سهم قرآن اندک است، ذائقه مباحث دانشگاه‌ها تغییر یافته است.

 پژمانفر در پایان این نشست یادآور شد: طی این جلسه مشکلاتی که در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی و دینی وجود دارد بحث‌های مختلفی صورت گرفت و دوستان نیز سوالات انتقادات و پیشنهاداتی را مطرح کردند.

رئیس فراکسیون قرآن در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: وزیر علوم پیشنهاداتی را در خصوص مسائل قرآنی و رهایی از مشکلات آموزشی ارائه دادند، در واقع تنها راهی که در عرصه مسائل فرهنگی خانواده‌ها و جامعه وجود دارد و می‌تواند مسیر برون رفت از بسیاری از مشکلات باشد، تمسک و ارتباط با قرآن است .