وضعیت اعتبارات قرآنی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور

به گزارش خبرنگار ایکنا، لایحه بودجه شصت و چهار میلیون و هفتصد و هشتاد و هفت هزار و صد و بیست و سه میلیارد و نهصد و نود و هفت میلیون (۶۴,۷۸۷.۱۲۳.۹۹۷.۰۰۰.۰۰۰) ریالی کل کشور به عنوان سومین بودجه دولت سیزدهم، صبح روز سه‌شنبه، ۱۴ آذر از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کشور همچون سال جاری شاهد ادامه رویکرد دولت در تجمیع ردیف‌ها ذیل دستگاه‌های اصلی هستیم و به تبع آن ردیف‌های قرآنی از جمله «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» مشمول این رویکرد شده‌اند و نامی از آنها در لایحه و جداول دیده نمی‌شود.

طبق بند «ب» تبصره ۱۳ این لایحه، در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی و همچنین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در این قانون مکلف‌اند یک درصد (%۱) از اعتبارات هزینه‌ای خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، اردوهای زیارتی و راهیان نور و پیشرفت، یادواره‌ها و گلزارهای شهدا، کمک به مساجد، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و تولید محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی، گردشگری، توسعه و آموزش سواد رسانه‌ای اختصاص دهند. دولت هیچ افزایشی در این ردیف انجام نداده و مشابه بند «ه» تبصره ۹ بودجه سال جاری همان یک درصد را محفوظ نگاه داشته است.

آیین‌نامه اجرایی این بند بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه‌ها‌ی ذی‌ربط، ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

همچنین مطابق بند «الف» تبصره ۱۳ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است به تشخیص وزیر، فضاهای فرهنگی و هنری در اختیار خود را به صورت موقت (حداکثر یک ماه) برای اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های غیرانتفاعی فرهنگی و هنری به‌ویژه با رویکردهای انقلابی و بسط و گسترش فرهنگ و هنر اصیل اسلامی – ایرانی به صورت رایگان در اختیار متقاضیان بگذارد و مازاد بر زمان تعیین‌شده به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تصویب هیئت وزیران امکان‌پذیر است.

طبق بند «پ» این تبصره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است در سقف ردیف‌های اعتباری خود نسبت به حمایت از محصولات سینمایی فاخر و برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با رویکرد ترویج فرهنگ ایرانی – اسلامی و اشاعه فرهنگ مقاومت و ایثار اقدام کند.

 

در بند «ت» تبصره تأکید شده است به منظور انضباط‌بخشی، شفاف‌سازی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در امور مربوط به بخش‌های تبلیغات، رسانه، فضای مجازی و مسئولیت اجتماعی، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی موظف‌اند برنامه‌ها و هزینه‌های خود را در چهارچوب دستورالعملی که به پیشنهاد شورای اطلاع‌رسانی دولت به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، تنظیم کند.

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تقدیمی دولت به مجلس با حذف بندهای مربوط به معافیت‌های مالیاتی فعالان قرآنی مواجه هستیم و نامی از آن در این لایحه برده نشده است در صورتی که در بندهای «۲» و «۳» تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری معافیت‌ها و یا بخشودگی‌های مالیاتی به چشم می‌خورد. می‌توان حدس زد این تصمیم دولت به خاطر رویکرد دولت در سنگین‌تر کردن وزن‌ درآمدهای مالیاتی در مقابل کاهش وزن درآمدهای نفتی است.